Boliviaanse mijmeringen - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Linda en Gertjan - WaarBenJij.nu Boliviaanse mijmeringen - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Linda en Gertjan - WaarBenJij.nu

Boliviaanse mijmeringen

Door: Linda & Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Linda en Gertjan

22 Juli 2009 | Bolivia, La Paz

Vandaag op de kop af zijn we 50 dagen on the South American road. En in Bolivia is maar 25% van de wegen geasfalteerd, dus dat geeft af en toe wat shaky busrides.

De afgelopen week hebben we in Sucre heerlijk gerelaxt. Met een versgeperst fruitsapje in de hand, zittend in een luie stoel terwijl we de zon zien ondergaan en het enige vliegtuig per dag zien landen... kwamen we op de volgende eigenaardigheden van Bolivia.

1. Snoepje van een cent
Wij kopen hier ons snoep per stuk en de prijzen liegen er niet om: 1 cent per stuk en graag in 10-voud afnemen, dat wisselt lekkerder qua geld.

2. Over geld gesproken...
Alles is goedkoop, maar wisselgeld is zeldzaam. En dan lopen we echt niet met grote flappen van 500 Bolivianos te zwaaien. Na lang aandringen verschijnen er vaak overal verborgen zakjes. Van onder de rokken tot aan de bh aan toe.

3. Commerciele vaardigheden
De welbekende cursus van Atrive. Hier missen ze nog een aantal competenties. Zo moet je standaard in elk restaurant wachten voor je oogcontact hebt om het menu te krijgen, vervolgens te bestellen, en vervolgens weer af te rekenen. Maar zo komt het ook voor dat de ondernemer zelf begint met afdingen. Of aten we gisterenavond in een restaurant, waar de serveerster terwijl ze aan het werk was nog even de restjes van een bord op at.

4. Heuvelafwaarts
Bolivia barst van de bergen. Dat vinden taxi en buschauffeurs ook handig. Met die dure diesel maken we geregeld mee dat de motor uitgaat of de versnelling in z¨n vrij als we heuvelafwaarts gaan.

5. Foetus te koop
Alles is te koop in Bolivia. Zelfs uitgedroogde lama-foetussen. Bedoeld als een offer, maar het hoe en wat wordt ons niet duidelijk.

6. Busterminal
Denk je je ticket gekocht te hebben, dan ben je in Bolivia nog niet klaar. Als we willen instappen moeten we nog eens 2,50 Bolivianos betalen. We denken dit is weer de volgende gringo-truc. Maar nee, het gaat om het recht van gebruik van de busterminal.

7. Coca-cola
Wij hebben inmiddels diep respect voor coca-cola. Overal ter wereld in de kleinste hoeken en gaten is dit goedje te krijgen. Zo kan je in de kleinere dorpjes bij je eten eigenlijk alleen cola krijgen. En nee, geen glas maar meteen 1 liter fles.

8. China rules
De Chinezen hebben ook Bolivia ontdekt. De gemiddelde bus is bedekt met chinese tekens en dus geimporteerd. Wij vragen ons af in ruil voor wat. Onze taxichauf had zelfs zijn Japanse auto verbouwd: het stuur zat nu links, maar de (werkende) snelheidsmeters e.d. nog steeds rechts.

9. Het is feest
Als Bolivianen feest vieren hoort daar vuurwerk bij. En dan niet van die mieterige strijkers, maar gewoon echt dynamiet zo hebben we gemerkt. Schade: wat gesprongen ruiten van restaurants.

10. Bolhoedjes
Na 2 weken raak je toch wel aan die Engelse bolhoedjes gewend bij de Boliviaanse vrouw. Het nut hebben we nog steeds niet door. Navraag bij echte Britten leert dat zij hem echt over het hoofd trokken. De Boliviaanse vrouw zet hem er bovenop en schijnt er ook nog van alles in te bewaren.

11. Gids zijn is een vak
Dat ontdekten we afgelopen week na een challenging mountainbikeride in Sucre. Eenmaal beneden vertelde onze Boliviaanse gids, dat dit de eerste keer was dat hij niet was gevallen. Het is maar even dat je het weet...

Groeten vanuit de stad waarvan iedereen denkt dat het de hoofdstad is, maar het toch niet is - La Paz,

GJ & L

• 23 Juli 2009 - 08:15

Ina Löschner:

Nou, nou, jullie zien en beleven heel wat zeg !! Wanneer schrijven jullie een boek ???
    Kunnen jullie eigenlijk de hitte goed verdragen en dan nog veel ondernemen ook ?
    Hartelijke groet,
    Ina

• 23 Juli 2009 - 14:22

TTruus:

Wat een bijzonder land Bolivia,en alles gaat heel gemoedelijk lijkt me als ik de foto's zie.Jullie lijken wel reuzen,naast de bolivianen.Leuk volk!!
    Blijf genieten! Lieve groet Oma/tTruus.

• 26 Juli 2009 - 12:24

T.Rie, Michiel & Ria:

Op zondag half 3 denken we heel sterk aan jullie. Michiel heeft spaghetti gekookt en de kerkdienst was super. Gisteren rondwandeling Amersfoort. 's Avonds driegangendiner thuis. Tante Rie zegt: Denk erom dat jullie genieten!

• 27 Juli 2009 - 09:46

Evert &Hermien:

Jullie zijn trekkers door hitte en kou + weer en wind; hier is ook een uittocht aan de gang. In die vakantiesfeer floreren we hier ook in het aangename weer. Alles wel!!! Pa & Ma